Når dit selskab er momsregistreret, skal du normalt indberette moms hvert kvartal. Med indberetningen fortæller du Skattestyrelsen, hvor meget moms selskabet har haft i perioden.

Folketinget har vedtaget en hjælpepakke til virksomheder som følge af coronavirus
Fristerne for indberetning og betaling af moms er derfor udskudt. Læs mere på skat.dk/corona

Som nystartet selskab følger momsafregningen normalt årets fire kvartaler. Når et kvartal er slut, har du 2 måneder og 1 dag til at indberette og betale selskabets moms.

Du kan indberette allerede dagen efter, at kvartalet er slut men du kan tidligst indbetale 5 hverdage før fristen.

Hvis du betaler for tidligt, kan det se ud som om, at selskabet har penge til gode hos os. Du risikerer derfor, at vi fører pengene tilbage til selskabet, så du skal betale momsen igen.

Klik på det enkelte kvartal og se, hvornår du skal indberette og betale moms.

Afregningsperiode

1. januar - 31. marts

Indberetningsperiode

1. april - 1. juni

frister datolinje

Betalingsfrist

Betal senest 1. september 2020 og tidligst 5 hverdage før
(udskudt fra 2. juni. Læs mere på skat.dk/corona)

Afregningsperiode

1. april - 30. juni

Indberetningsperiode

1. juli - 1. september

frister datolinje

Betalingsfrist

Betal senest 1. september og tidligst 5 hverdage før

Afregningsperiode

1. juli - 30. september

Indberetningsperiode

1. oktober - 1. december

frister datolinje

Betalingsfrist

Betal senest 1. december og tidligst 5 hverdage før

Afregningsperiode

1. oktober - 31. december

Indberetningsperiode

1. januar - 1. marts

frister datolinje

Betalingsfrist

Betal senest 1. marts og tidligst 5 hverdage før

Hvis du indsætter selskabets mailadresse i TastSelv Erhverv, sender vi dig en mail, når en momsfrist nærmer sig.

Log først på TastSelv Erhverv. Hvis du er den eneste ejer af selskabet, kan du logge på med dit private NemID. Hvis I er flere ejere, skal I bruge en NemID medarbejdersignatur.

Vælg herefter Profil > Profiloplysninger > Generelle kontaktoplysninger. Skriv selskabets mail og tryk Gem.

Når du skal indberette moms, skal du bruge tallene for selskabets salgs- og købsmoms. Dem finder du i selskabets bogføring.

Salgsmoms er den moms, der er lagt oven i prisen, når selskabet har solgt varer eller ydelser.

Købsmoms er den moms, som selskabet selv har betalt af købte varer eller ydelser.

Køb til selskabet

Købsfaktura

Computer 8.000 kr.
Købsmoms 2.000 kr.
I alt 10.000 kr.


Salg fra selskabet

Salgsfaktura

Konsulentydelse 4.000 kr.
Salgsmoms 1.000 kr.
I alt 5.000 kr.

I selskabets bogføring er købsmomsen og salgsmomsen skrevet på hver sin konto. Når du skal finde tallene, skal du gøre hver konti op for sig.

Det vil sige, at du skal lægge alt kvartalets salgsmoms sammen for sig og alt kvartalets købsmoms sammen for sig. Så får du den samlede salgsmoms og købsmoms.

Se eksempel på bogføring af købs- og salgsmoms

Du skal medregne momsen fra alle de fakturaer, der er dateret i kvartalet, som du indberetter for. Det gælder også, selvom en faktura ikke er betalt.

Hvis du bruger et bogføringsprogram, skal du være opmærksom på, om programmet selv medregner moms fra fakturaer, der endnu ikke er betalt.

Når du har fundet tallene, er du klar til Trin 2: Indberet moms.

Vær opmærksom på, at der gælder særlige momsregler, når du handler med udlandet. Læs mere om moms ved handel med udlandet.