Når du bogfører, skal du opdele selskabets indtægter og udgifter i mindre kategorier, der er relevante for dit selskabs aktivitet. En kategori kaldes også en konto. Det kan fx være en konto for salg af varer, en for køb af varer og en for de forskellige udgifter.
Du bestemmer selv, præcis hvordan du vil opdele indtægter og udgifter. Det vigtigste er, at opdelingen hjælper dig til at få overblik over selskabets økonomi.
For eksempel kan du samle alle udgifter til køb af varer på en samlet konto, eller du kan splitte dem op på flere konti. En tømrervirksomhed kunne fx have en overordnet konto for Køb af varer, eller dele det op. Det kunne så opdeles i en konto for Køb af materialer i forbindelse med job hos kunderne og en for Køb af værktøj til selskabet. Det kan også være en god ide at lave forskellige konti, hvis selskabet handler internationalt, idet momsen ofte er anderledes på de udenlandske køb og salg end på de danske.
Eksempel på konti for et nystartet selskab
I grafikken kan du se et eksempel på, hvilke konti et nystartet selskab kunne have.
Klik og læs om, hvordan de forskellige kategorier kunne opdeles yderligere.