Dato for udgivelse
07 Mar 2018 10:38
Resumé

SKAT står klar med hjælp, når 4,6 millioner borgere fra mandag den 12. marts kan se deres årsopgørelse i TastSelv via skat.dk.

 


Danmark har et af verdens mest automatiserede og digitaliserede personskattesystemer. Selvom det måske ikke er noget, man lægger mærke til i hverdagen, bliver det tydeligt for de fleste, når årsopgørelsen kommer. For omkring 4,6 millioner borgere er det tilfældet, fra mandag den 12. marts, hvor årsopgørelsen ligger klar i TastSelv på skat.dk.

- Der er normalt stor interesse for årsopgørelsen, når vi åbner for adgangen. De fleste skal ikke gøre noget, fordi vi får langt de fleste oplysninger automatisk. Men vi ved, at mange har spørgsmål, og vi står derfor klar med hjælp, så det bliver lidt lettere at få styr på skatten, fortæller Ineke Petersen, der er kontorchef i SKAT.

Fradragsvejleder
På skat.dk kan borgerne få hjælp til, hvilke fradrag der kan være relevante for den enkelte. På baggrund af få spørgsmål om den enkelte borgers livsforhold vises relevante fradrag. Det sker via SKATs fradragsvejleder.

- Vores fradragsvejleder gør det let at finde ud af, hvilke fradrag der er relevante for den enkelte borger. Rent praktisk skal man svare på nogle få og enkle spørgsmål, og herefter præsenterer vi information om de fradrag, som kan være relevante, forklarer Ineke Petersen.

Fradragsvejlederen kan findes på skat.dk/fradragsvejleder.

Travlhed trods udvidet åbningstid
Når årsopgørelsen er klar, er der vanen tro mange, der har spørgsmål til SKAT. SKAT har derfor sørget for ekstra bemanding og udvidet åbningstid på telefonerne. Men der kan stadig være ventetid på at komme igennem.

- Vi har kaldt ekstra folk ind til at håndtere de mange opkald, vi får, og vi har udvidet åbningstiden. I alt er 550 personer klar til at svare på spørgsmål. Vi forventer at besvare knap 80.000 opkald i den første uge. Men man kan dog stadig forvente ventetid på telefonerne, eller at det i perioder kan være svært at komme igennem, forklarer Ineke Petersen.

I den første uge vil SKATs telefoner være åbne fra kl. 9 til kl. 20. Og i weekenden den 17. og 18. marts vil man kunne få svar på spørgsmål fra kl. 10 til kl. 16.

Spørgsmål om skat på sociale medier og chat
Borgere med generelle spørgsmål kan i år igen få svar på Facebook og via @Skattefar på Twitter. Det er populært at stille spørgsmål på nettet, og SKAT har derfor i år mandet op og svarer også på spørgsmål via en chatfunktion på skat.dk.

- På de sociale medier kan man stille generelle spørgsmål på det tidspunkt af døgnet, der passer én bedst - eller få glæde af de svar, andre har fået. Det er populært, og vi får mange spørgsmål på den måde. Vi har derfor i år mandet op og udvidet, så vi nu også svarer på spørgsmål via en chatfunktion på skat.dk, fortæller Ineke Petersen.

I den første uge vil SKAT svare på spørgsmål dagligt fra kl. 9 til kl. 18, og i weekenden den 17. og 18. marts vil man kunne få svar på spørgsmål fra kl. 10 til kl. 16.

SKAT hjælper med at undgå fejl
Ligesom sidste år hjælper SKAT borgerne med at undgå fejl med såkaldte digitale stopklodser. Forsøger borgeren fx at indtaste et fradrag for fredede bygninger uden at eje en fredet bygning, bliver borgeren bedt om at kontakte SKAT. Det samme gælder fx, hvis summen af en række fradrag overstiger en bestemt procentdel af den samlede lønindkomst.

Flere oplysninger om årsopgørelsen
Læs pressemeddelelsen: Årsopgørelsen 2017: Husk at tjekke oplysningerne
Se også Informationer om årsopgørelsen 2017 for pressen
Læs mere om årsopgørelsen på skat.dk/årsopgørelsen


SKAT offentliggør antal visninger af årsopgørelsen via @skattefar på Twitter i de første dage efter åbning hhv. kl. 10.00 og kl. 18.00.

Den 1. juli 2018 bliver SKAT erstattet af syv nye styrelser. Efter denne dato vil borgerne modtage forskuds- og årsopgørelser fra Skattestyrelsen.


Yderligere oplysninger: Journalister, tlf.: 7237 0900; Borgere, tlf.: 7222 2828

 

skat.dk er Skatteforvaltningens digitale indgang til selvbetjening og vejledning om skatter og afgifter