Dato for udgivelse
16 Nov 2017 10:54
Til
Selskaber og rådgivere
Sagsnummer
-
Ved spørgsmål, kontakt
72 22 18 18
Resumé

Den længe ventede digitale løsning til brug ved anmodning om erklæring jf. selskabs-lovens § 216 er nu sat i drift.


Den længe ventede digitale løsning til brug ved anmodning om erklæring jf. selskabs-lovens § 216 (Betalingserklæringer – blanket 05.035) er nu sat i drift.

I finder den 2 steder på Skat.dk:

Vi arbejder på, at den også skal være tilgængelig via SKATs kontaktformular og Virk.dk. I får besked, når det bliver muligt.

Vi gør opmærksom på, at løsningen udelukkende skal anvendes i forbindelse med ophør jf. selskabslovens § 216 (ved betalingserklæring).

42 % af de behandlede anmodninger om betalingserklæringer i 3. kvartal 2017 krævede kontakt til afsenderne om flere oplysninger (afmeldelse af pligter, restancer mv.)

Når I anvender den nye digitale løsning, understøtter I kvaliteten i anmodningerne, så SKATs sagsbehandlingstid kan forkortes væsentligt. Løsningen indeholder både vejledende tekst og obligatoriske felter, der skal udfyldes. Det sikrer, at oplysningerne i anmodningerne er tilstrækkelige.

Digital anmodning om skattekvittance er under udvikling
SKAT vil som det næste udvikle en digital løsning til anmodning om skattekvittance. Indtil denne løsning er klar, skal anmodninger fortsat afleveres via SKATs kontaktformular.

Ny funktionalitet i TastSelv Selskabsskat – kommer snart
Selskaber har længe ønsket mulighed for at rette i selvangivelsen frem til selvangivelsesfristen, og det bliver snart en realitet.

Det betyder, at selskaber fremover ikke behøver at kontakte SKAT, for at ændre i indholdet af den indberettede selvangivelse inden fristen.

Vi forventer, at funktionaliteten er klar i løbet af 4. kvartal 2017. I får besked, når den sættes i drift.