Hjælp dine udenlandske medarbejdere med at få en god skattestart i Danmark, fx med at blive registreret korrekt, betale den rigtige skat og få de rigtige fradrag. 

Tjekliste - Få din medarbejder godt fra start

  • Din medarbejder skal have et skattepersonnummer og en forskudsopgørelse med skattekort. Søg om det via den digitale ansøgning.
    • Husk kopi af pas eller ID-kort og vielsesattest samt kopi af underskrevet ansættelseskontrakt. Plus dansk opholds- og arbejdstilladelse, hvis din medarbejder ikke er statsborger i et EU-land, Schweiz eller et nordisk land. Har man et skattepersonnummer fra tidligere ophold, er det vigtigt at skrive det på den digitale ansøgning.
  • Din medarbejder skal have et NemID. Dette klares via Borgerservice, hvor det kan være en god idé at medbringe et vitterlighedsvidne. Medbring pas eller ID-kort.
  • Din medarbejder skal have en NemKonto. Kontakt en dansk bank omkring dette. Det er også muligt at få en udenlandsk konto som NemKonto. Se mere.
  • Som arbejdsgiver skal du hente din medarbejders skattekort i eIndkomst. Du får et brev med skattepersonnummeret og besked om, hvornår skattekortet er klar. Brevet sendes via digital post.

Tjekliste til din medarbejder på engelsk, tyskpolsklitauisk, rumænskitaliensk og portugisisk.

For uddybende og fyldestgørende juridisk information, se Den juridiske vejledning.

Fik du svar på dine spørgsmål?

skat.dk er Skatteforvaltningens digitale indgang til selvbetjening og vejledning om skatter og afgifter