Virksomhedens NemID-administrator giver medarbejderne adgang til kundens TastSelv Erhverv ved at oprette og tildele roller til medarbejderen. En rolle er en samling af rettigheder, som hver især giver adgang til funktioner i TastSelv Erhverv.

Du kan se hvilke rettigheder, der giver adgang til de forskellige funktioner i TastSelv Erhverv her.

Der findes også en automatisk oprettet rolle, som hedder Vedrørende alle delegerede typer. Den indeholder alle rettigheder, som virksomheden har for sine kunder, og giver dermed adgang til alt i TastSelv Erhverv for kunderne. Virksomhedens NemID-administrator har altid selv rollen og den kan også tildeles andre medarbejdere i virksomheden.

Hvis administrator ikke tilføjer rettigheder eller ændrer på rollen, bliver den automatisk opdateret med nye rettigheder, som kunden delegerer til virksomheden.

Hvis virksomheden ønsker, at ikke alle medarbejdere har adgang til hele TastSelv Erhverv for alle kunderne, skal virksomhedens NemID-administrator oprette nye roller med forskellige rettigheder i og tildele dem til forskellige medarbejdere. Det kan fx være at nogen skal have ret til at indberette moms, mens andre skal kunne læse meddelelser om eIndkomst.

Sådan gør du:

  1. Log på TastSelv Erhverv med NemID administratorsignatur (nøglekort eller nøglefil).
  2. Vælg Profil- og kontaktoplysninger.
  3. Vælg Rettigheder og adgange til TastSelv.
  4. Vælg Administrer rettigheder og roller til TastSelv.
  5. Vælg Ny rolle for virksomheds klienter.
  6. Vælger du en eksisterende rolle for at redigere i den og ønsker at beholde navnet for den, skal du vælge Fortsæt. Vælger du Ny rolle for virksomheds klienter, skal du navngive den nye rolle.
  7. Klik på Fortsæt.
  8. Hvis din virksomhed har flere se-numre, skal du vælge det eller de se-numre, som dine klienter har autoriseret.
  9. Vælg Vælg Cvr-/se-nr.
  10. Vælg de klienter, som din medarbejder skal have rettigheder til.
  11. Vælg Vælg klient.
  12. Vælg de domæner medarbejderen skal have adgang til under Domæne. Hvert domæne indeholder forskellige rettigheder. 
  13. Vælg Vælg domæne.
  14. Vælg de rettigheder medarbejderen skal have adgang til under Rettigheder.
  15. Vælg herefter Vælg rettighed. Hvis du vil tjekke, om du har valgt rigtigt, så se oversigten nederst på siden Ny rolle indeholder.
  16. Vælg Gem. Du får nu en kvittering for oprettelsen eller redigeringen af rollen.
  17. Vælg Tilbage til rolleoversigten.
  18. Vælg Medarbejdere ud for den rolle, du lige har oprettet.
  19. Vælg den eller de medarbejdere, der skal have rollens rettigheder.
  20. Vælg med pilen, så medarbejderens navn flyttes over i kassen Valgte medarbejdere.
  21. Vælg Gem.
  22. Log af Tast Selv Erhverv.

Du har nu givet medarbejderen rettigheder til at anvende området. Medarbejderen kan se og benytte området indenfor en halv time.