• Registrering for indberetningspligten foretager du på virk.dk (blanket 03.047).
  • Den 29. oktober 2014 underskrev Danmark den internationale udvekslingsaftale Common Reporting Standard (CRS).

Log på virk.dk

Du kan sende spørgsmål til Skattekontrollovens § 8 Å (FATCA) til eKapital@sktst.dk.

Vi vil løbende komme med spørgsmål/svar på denne side. Svarene vil senere blive indarbejdet i de relevante vejledninger på området.

 

Nyt spørgsmål 14. december 2018:

Er aktiesparekonti indberetningspligtige konti under FATCA?

Svar: Ja.

Aktiesparekonti, jf. lov nr. 1429 af 5. december 2018, er ikke omfattet af opregningen i FATCA-bekendtgørelsens § 20 over konti, der ikke er indberetningspligtige.

Det er ikke vores forventning, at aktiesparekontiene vil blive omfattet af den nævnte bestemmelse i forbindelse med eventuelle senere ændringer til den nævnte bekendtgørelse. Vi henviser i den forbindelse til svar vedrørende aktiesparekontienes status efter Common Reporting Standard (CRS). Se svaret på siden CRS (DAC2) i afsnittet Oftest stillede spørgsmål og svar

 

Nyt spørgsmål 2. november 2017:

Hvad gør et dansk indberettende finansielt institut, hvis en kunde, der skal indberettes om, ikke har et US TIN (dvs. amerikansk skatteydernummer)?

Svar:

I FATCA-bekendtgørelsen skelnes der mellem nye og allerede eksisterende konti. For nye personkonti skal amerikansk TIN i alle tilfælde indhentes i forbindelse med kontooprettelsen, jf. § 46. Det amerikanske TIN skal indberettes til Skattestyrelsen efter § 67, stk. 1, nr. 1.

For allerede eksisterende konti fremgår det af FATCA-bekendtgørelsens § 66, at det indberetningspligtige danske finansielle institut skal fremskaffe det amerikanske TIN senest til brug for indberetningen vedrørende 2017.

Imidlertid har IRS i september 2017 udsendt Notice 2017-46 (irs.gov), hvor følgende fremgår:

For indberetningspligtige finansielle institutter i jurisdiktioner, der, som Danmark, har en Inter-Governmental Agreement Model 1 med USA, afstår IRS fra at statuere betydelig uefterrettelighed i henhold til IGA’ens bestemmelser herom i tilfælde af manglende amerikansk TIN. Dette gælder kun for årene 2017, 2018 og 2019 og under forudsætning af, at det indberettende finansielle institut i stedet:

  1. fremskaffer og indberetter fødselsdato for enhver kontohaver, som er en fysisk person, samt for enhver kontrollerende person, hvorom der skal indberettes, og hvis amerikanske TIN ikke indberettes;

  2. årligt anmoder enhver kontohaver om at oplyse ethvert manglende amerikansk TIN; og

  3. gennemfører en søgning af elektronisk søgbare data med henblik på fremskaffelse af ethvert manglende amerikansk TIN. Denne søgning skal være gennemført, inden det indberetningspligtige finansielle institut indberetter oplysninger vedrørende 2017.

For danske indberetningspligtige finansielle institutter vil gennemførelsen af elektronisk søgbare data således skulle være gennemført, inden instituttet indberetter oplysninger vedrørende kalenderåret 2017, dvs. inden den 1. maj 2018, jf. FATCA-bekendtgørelsens § 69. Ligeledes vil fødselsdatoer for alle fysiske personer, hvorom der skal indberettes, skulle være fremskaffet inden den 1. maj 2018 og indgå i indberetningen pr. denne dato.

Skatteministeriet har tilkendegivet, at det arbejder på en ændring af FATCA-bekendtgørelsen, således at den afspejler ovenstående.

Forpligtelsen til at fremskaffe amerikansk TIN i forbindelse med oprettelsen af nye konti og at indberette sådanne påvirkes ikke af ovenstående. Der er således ingen anledning for Skatteministeriet til at ændre FATCA-bekendtgørelsens § 46.

 

Nyt spørgsmål 17. januar 2017:

Skal danske finansielle institutter undersøge rigtigheden af et amerikansk TIN (skatteydernummer)?

Svar: Nej, der stilles ikke krav om, at et finansielt institut skal verificere rigtigheden af et oplyst amerikansk TIN (skatteydernummer), jf. vores vejledning til Implementering af FATCA i Danmark, afsnit 2.15.  

Et finansielt institut vil ikke blive draget til ansvar, hvis modtagne oplysninger viser sig at være forkerte, og det finansielle institut ikke havde nogen grund til at betvivle oplysningernes sandfærdighed. Hvis det finansielle institut imidlertid ligger inde med tidligere fremsendt dokumentation, hvoraf et amerikansk TIN fremgår, og der er uoverensstemmelse mellem dette TIN og et TIN, som oplyses i en ny egenerklæring, skal dette dog give det finansielle institut anledning til yderligere undersøgelse.

Skattestyrelsen har ikke kendskab til, i hvilket omfang IRS foretager validering af amerikanske TIN. Vi vil dog anbefale, at de danske finansielle institutter tjekker, om nedenstående formatkrav er opfyldt for det amerikanske TIN.

Format på US TIN:

For amerikanske personer vil der skulle oplyses Social Security Number, som kan have formaterne XXXXXXXXX, XXX-XX-XXXX eller XX-XXXXXX.

For amerikanske enheder (selskaber, trusts m.v.) vil der skulle oplyses et EIN (Employer Identification Number), som også kan være betegnet FEIN (Federal Employer Identification Number). EIN/FEIN har  normalt formatet XX-XXXXXXX.

Der er alene tale om en anbefaling, idet vi forudser, at en forhåndsvalidering i nogle tilfælde vil kunne lette den administrative byrde, som de danske finansielle institutter må imødese, dersom de indberetter forkerte amerikanske TINs.        

 

Nyt spørgsmål 13. april 2016:

Skal der ske underretning af kontohavere i forbindelse med FATCA og CRS informationsudvekslingen?

Svar: Ja, de finansielle institutter har en underretningsforpligtelse. Skattestyrelsen foretager ingen underretning af kontohaver om registrerede data.

De finansielle institutters underretningsforpligtelse fremgår af skattekontrollovens § 8 Å, stk. 8, som indsat ved lov nr. 1884 af 29. december 2015. Der er efter denne bestemmelse kun pligt til at give kunden en generel underretning om, at kontoen er omfattet af indberetningsordningen, hvilket kan ske én gang for alle, fx som led i de generelle kontooprettelsesvilkår. Der er ikke efterfølgende pligt til årligt at underrette kunden om, hvad der er indberettet.

Vi har tidligere udsendt et FAQ vedrørende OECD's Common Reporting Standard (CRS), hvor det fremgik, at Skattestyrelsen har en årlig underretningsforpligtelse ved registrering af modtagne oplysninger fra finansielle institutter.

Vi har overvejet spørgsmålet på ny og er kommet frem til, at Skattestyrelsen ikke er forpligtet til at underrette kontohaverne om registreringen eller videregivelsen af oplysninger om kontohaverne.

Det er vores opfattelse, at persondatalovens § 29, stk. 1, ikke finder anvendelse i forhold til Skattestyrelsens registrering af oplysninger efter skattekontrollovens § 8 Å og vores efterfølgende videregivelse af de indberettede oplysninger til udlandet, da registreringen og videregivelsen udtrykkeligt er fastsat ved lov og bestemmelser fastsat i henhold til lov, jf. persondatalovens § 29, stk. 2, 2. led.

Vi har på baggrund heraf besluttet, at vi ikke vil foretage nogen underretning om registrerede data i kontohavers skattemappe (TastSelv - Personlige skatteoplysninger), som det tidligere har været udmeldt. Systemvejledning til FATCA afsnit 9.2 vil blive tilrettet i overensstemmelse hermed.

 

Spørgsmål:

Hvad indebærer de nye regler for danske finansielle institutter?

De nye regler indebærer, at danske finansielle institutter skal:

  • Identificere og give oplysninger om finansielle konti med amerikansk kontohaver
  • Registrere sig hos de amerikanske skattemyndigheder (IRS) for at få et globalt identifikationsnummer (GIIN) og blive opført på listen over deltagende finansielle institutter
  • Formidle oplysninger til forudgående finansielle institutter i betalingskæden, når de optræder som mellemled ved en udbetaling som er kildeskattepligtig i USA
  • Give oplysninger for indkomstårene 2015 og 2016 om betalinger til ikke-deltagende finansielle institutter

 

Spørgsmål:

Jeg er i tvivl om, om jeg er indberetningspligtig eller ej. Hvad gør jeg?

Det fritager ikke for anmeldelse af indberetningspligt til Skattestyrelsen, at en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt den er omfattet af indberetningspligten. Det følger af bekendtgørelsens § 29, stk. 3.

Hvis en virksomhed er i tvivl om, hvorvidt den er omfattet af indberetningspligten, skal virksomheden anmelde sig til Skattestyrelsen. Ved tvivl skal anmeldelsen indeholde en redegørelse for den anmeldelsespligtiges virksomhed. Skattestyrelsen træffer en afgørelse om registreringen. Det følger også af bekendtgørelsens § 29, stk. 3.

Vi kan ikke træffe afgørelse om registreringspligten, herunder indberetningspligten, før virksomheden har anmeldt sig til Skattestyrelsen.

 

Spørgsmål:

Hvornår vil USA anse et dansk finansielt institut for at være ikke-deltagende?

Alle danske finansielle institutter, der har registreret sig, starter som deltagende finansielle institutter. IRS kan dog beslutte, at et dansk finansielt institut skal anses for ikke-deltagende, hvis instituttet har udvist væsentlig uefterrettelighed.

Ifølge IRS vil væsentlig uefterrettelighed blandt andet foreligge, hvis: 

  • Der ikke indberettes fyldestgørende vedrørende en eneste indberetningspligtig konto
  • Der ikke indberettes fyldestgørende vedrørende en væsentlig andel af et finansielt instituts indberetningspligtige konti
  • Der ikke indberettes betalinger til ikke-deltagende finansielle institutter i 2015 og/eller 2016
  • Skattestyrelsen på foranledning af IRS har underrettet et finansielt institut om ubetydelige og administrative fejl, som skal rettes, og instituttet ikke efterkommer dette inden for 90 dage. 

Listen er ikke udtømmende.

 

Spørgsmål:

Hvordan fungerer beløbsgrænserne, når en kontohaver har både indskudskonti og depoter?

Se sammenlægningsregler: Oversigt over effekt af tilvalg af beløbsgrænser (Excel)