Menu

 
Så er den gal igen i restaurationsbranchen
Resumé

SKAT var på landsdækkende kontrol i hotel- & restaurationsbranchen fredag og lørdag. Resultatet var skuffende


Forligspartierne bag finanslovaftalen for 2011 har valgt at afsætte et antal årsværk hos SKAT til øget kontrol af blandt andet hotel- og restaurationsbranchen. Årsagen er blandt andet en afsluttet undersøgelse om virksomhedernes regelefterlevelse.

Hotel- og restaurationsbranchens "score" i denne regelefterlevelses-undersøgelse har ikke været prangende, og blandt andet derfor har forligspartierne valgt at sætte fokus på branchen med øget kontrol. Formålet med den øgede kontrol er at slå ned på de brodne kar i branchen, således at konkurrencen i branchen bliver mere fair.

I den forløbne weekend har SKAT gennemført en koordineret landsdækkende kontrol i hotel- og restaurationsbranchen, hvor 227 virksomheder er besøgt uanmeldt. 100 medarbejdere fra SKATs seks regioner har deltaget i kontrollerne. Desuden har politiet, fødevaremyndighederne, kommunerne og Pensionsstyrelsen deltaget i kontrollen.

- Af de 227 kontrollerede virksomheder er der fundet tegn på snyd i cirka 50 procent. Vi stødte blandt andet på 64 ansatte, som samtidig modtog dagpenge, ligesom vi mødte andre 43 ansatte, som ikke fremgik af virksomhedens lønningsregnskab, oplyser afdelingsleder fra skattecenter Herning, Søren Lindhardt. Han tilføjer:

- Det er skuffende, men desværre ikke overraskende, at vi finder uregelmæssigheder i halvdelen af de kontrollerede virksomheder. At vi samtidig støder på 64 "ansatte", som samtidig modtager dagpenge eller anden overførselsydelse, er simpelthen for dårligt. Foruden at underrette de respektive myndigheder om dagpengemodtagerne vil vi gennemføre revision af 103 virksomheders regnskaber. Vi vil afdække, om der er snydt og i givet fald opgøre SKATs krav, ligesom vi vil lade vores straffesagsafdelinger vurdere, om der skal rejses straffesager.

SKATs indsatsstrategi går blandt andet ud på at være synlig overalt i samfundet. Indsatsstrategien tager afsæt i den opfattelse, at hovedparten af borgere og virksomheder ønsker at overholde reglerne. Indsatsen over for disse borgere og virksomheder har fokus på service, mens indsatsen i forhold til dem, der ikke vil overholde reglerne, har fokus på kontrol og eventuel efterfølgende sanktion.

- Det er netop det hotel- og restaurationsbranchen oplever nu, hvor mere kontrol og overvågning af hele branchen vil indgå i vores arsenal af muligheder for at få gjort disse modspillervirksomheder til medspillere, forklarer Søren Lindhardt.

Yderligere oplysninger:
Afdelingsleder Søren Lindhardt, skattecenter Herning, tlf. 72 37 64 44 eller SKATs pressefunktion tlf. 72 37 09 00


Dato for offentliggørelse
21. marts 2011
Vis printvenlig udgaveVis som PDF