Told - drift af systemerne

Her kan du se aktuelle driftsproblemer og planlagte nedlukninger på SKATs toldsystemer.

Visning af billede: linkiconTeknisk helpdesk for toldsystemerne og EMCS
Visning af billede: linkiconFind nødproceduren - hvis systemerne ikke er tilgængelige

Driftsstatus

Du kan sortere meddelelserne ved at klikke på Dato, System, Beskrivelse og Status. Når du klikker på titlen vises meddelelsen på en ny side. Tilmeld dig også RSS øverst i højre hjørne på denne side.  



Historisk arkiv:


DatoSystemBeskrivelseStatusKlarmelding
2018-04-21 11:30Alle toldsystemer

Der har været et kort nedbrud på alle toldsystemer i dag omkring kl. 11.00-11.20.

Alle systemer er igen tilgængelige.

INC000000317317

Løst2018-04-21 11:28
2018-04-21 10:04Alle toldsystemer

Husk venligst, at der er servicevindue på alle toldsystemer i dag lørdag den 21. april 2018 klokken 15.15 - 21.30. (Se besked fra 2018-04-11 13:41).

Please remember the service window for all customs systems Saturday, april 21st, 2018 between 03.15 - 09.30 pm.

Planlagt nedlukning 
2018-04-13 14:02Alle toldsystemer

Opdateret kl. 14.36: Alle toldsystemer er igen tilgængelige. Det er ikke længere tilladt at anvende nødprocedure.

Opdateret kl. 14.21: Det er tilladt at anvende nødprocedure i fornødent omfang. Der fejlsøges.

Der er problemer med toldsystemerne (Import, e-Export, Manifest, ICS og NCTS). Det gælder både online og ved filoverførsel.

Der fejlsøges.

INC000000313778

Løst2018-04-13 14:36
2018-04-12 13:35Import- og Eksportsystemerne

Opdateret kl. 14:08 - Svartiderne er normaliseret igen

Der opleves lange svartider på import og e-Export systemerne. Der fejlsøges.

 

INC000000313149

Løst2018-04-12 14:07
2018-04-11 13:41Alle toldsystemer

Der er servicevindue på alle Toldsystemer lørdag den 21. april 2018 klokken 15.00 15.15-21.30.

Det betyder, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:
* Import, e-Export, NCTS (Transit), ICS og Manifest

Fil adgang:
* Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning - dog vil filer til Import Control System (ICS) og     Manifest fejle/blive afvist i perioden 1500-1800 15.15-21:20
* Filer til Import, e-Eksport, og NCTS (Transit) indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning.
* Filer til Import Control System (ICS) og Manifest vil fejle/blive afvist.

Online adgang:
* Der er lukket for online adgang til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest under servicevinduet.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Service window for all customs systems - Saturday April 21st , 2018, 03.00 03.15 pm - 09.30 pm.
The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.
Files sent to Import, e-Export and NCTS will be processed when the service window has passed.
Files sent to ICS and Manifest will fail.

Planlagt nedlukning 
2018-04-10 14:10ICS og Manifest

Grundet servicevindue på SKATs IT-systemer tirsdag den 17. april 2018 klokken 1900-2200 vil 'Udskriv blanket' ikke virke i ICS i dette tidsrum. 'Udskriv-knappen' vil dog virke.

Planlagt nedlukning2018-04-17 22:00
2018-04-08 14:19TFE

TFE (Test For Erhvervslivet) vil være utilgængelig tirsdag den 10. april 2018 kl. 06.00 - 08.00.

Planlagt nedlukning2018-04-10 08:00
2018-04-05 09:31Alle toldsystemer

Servicevindue på SKATs IT-systemer lørdag den 14. april 2018 klokken 15.15 til søndag den 15. april 2018 klokken 00.15.

Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:
* Import, e-Export, NCTS (Transit), ICS og Manifest

Fil adgang:
* Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.
Online adgang:
* Der er lukket for online adgang til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest under servicevinduet.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Service window for all customs systems - Saturday April 14th , 2018, 03.15 pm - Sunday April 15th 00.15 am.
The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed

Planlagt nedlukning2018-04-15 00:15
2018-04-05 09:24TFE

Opdateret 06-04-2018 kl. 11.41: Servicevinduet er forlænget til kl. 16.30 (oprindeligt udmeldt til kl. 15)

Der er servicevindue på TFE (Test For Erhverv) lørdag den 7. april 2018 kl. 12.30 - 16.30

Toldsystemerne på TFE er utilgængelige i servicevinduets tidsrum.

Planlagt nedlukning2018-04-07 15:29
2018-04-05 07:16Import- og Eksportsystemerne

Efter aftenens udlægning er følgende rettelser foretaget:

e-Export:
Pakke-id for postforsendelser (transportmåde 5) til Grønland, Færøerne og Norge kan nu anvendes.
Varepost kan nu åbnes, selvom kolliart/antal og mærke ikke er udfyldt.

Import:
Speditøroplysninger opdateres korrekt (ugyldige adresseløbenumre er fjernet og nye bevillingstyper 406 og 416 er synlige).
Felt 44.2 åbnes nu ved korrektion af depositumsangivelse. (Kosmetisk fejl: feltet er blåmarkeret, burde være hvidt - rettes snarest).

  
2018-04-04 09:22Alle toldsystemer

Husk venligst, at der er servicevindue på alle toldsystemer onsdag den 4. april 2018 klokken 18.00-21.30. (Se besked fra 2018-03-23 15:21).

Please remember the service window for all customs systems Wednesday, april 4th, 2018 between 18.00-21.30

Planlagt nedlukning2018-04-04 22:00
2018-03-27 08:58Import- og Eksportsystemerne

Opdateret kl. 09.44: Forventes løst inden for 30 minutter. Ekspeditionsstederne må bevilge nødprocedure i påkommende tilfælde.

Import og e-Export kan i øjeblikket ikke tilgås internt i SKAT. Der fejlsøges.

INC000000307088

Løst2018-03-27 10:14
2018-03-26 10:51e-Export

e-Export genstartes tirsdag 27-03-2018 kl. 11.51 og vil være utilgængeligt i nogle få minutter.

Løst2018-03-27 11:53
2018-03-23 15:21Alle toldsystemer

Der er servicevindue på alle toldsystemer onsdag den 4. april 2018 klokken 18.00-21.30

Det betyder, at alle systemer - fil som online - vil være utilgængelige i perioden:
* Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet, behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems Wednesday April 4th, , 2018, 06.00 pm. - 09.30 pm.
The use of fallback procedure is allowed within the service window.

Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-04-04 22:00
2018-03-23 13:33e-Export

Opdateret 14.24: Svartiderne er nu normaliseret.

Opdateret 14:10 : Svartid er nu under 10 minutter.

Der er p.t. lange svartider på filoverførsel til e-Export. Systemet køre men der er forsinkelser på svar.

Svartiden er lige nu ca. 24 minutter.

INC000000306448

Løst2018-03-23 14:24
2018-03-23 13:31e-Export

e-Export er genstartet kl. 13.55 og hastigheden er normaliseret.

Der er p.t. lange svartider på filoverførsel til e-Export. Systemet køre men der er forsinkelser på svar.

Løst2018-03-23 14:23
2018-03-23 13:28TFE

Der er behov for et ekstraordinært servicevindue på TFE-miljøet (Test for Erhvervslivet) kl. 13.30-15.00 nu i dag.

Planlagt nedlukning2018-03-23 15:07
2018-03-23 11:03Information

Der er udsendt nyhedsbrev: Nyt fra SKAT vedrørende strejke/lockout på toldområdet

  
2018-03-22 10:40EMCS

Opdateret 10.55: EMCS er tilgængeligt igen

Det er ikke muligt at tilgå EMCS online. Der fejlsøges.

INC000000305299

Løst2018-03-22 10:55
2018-03-20 09:34Information

Der er offentliggjort nyhedsbrev om toldens åbningstider i påsken 2018.

  
2018-03-20 08:51TFE

Testmiljøet for alle toldsystemer vil være utilgængelig fredag den 23. marts 2018 klokken 10.00-12.00 på grund af opdateringer.

Løst2018-03-23 11:01
2018-03-15 15:55ICS og Manifest

Grundet servicevindue på SKATs IT-systemer tirsdag den 20. marts 2018 klokken 1900-2200 vil 'Udskriv blanket' ikke virke i ICS i dette tidsrum. "'Udskriv-knappen' vil dog virke.

Datoen for servicevinduet er udsat til tirsdag den 10. april 2018.

Planlagt nedlukning2018-03-15 15:54
2018-03-15 14:58EMCS

Til udbydere og virksomheder som kalder services på B2B,

Datoen for fjernelse af SSL v3 er udsat til 20. marts 2018.

Per 21. februar 2018 fjernes cipher SSL v3 på B2B Web Service Gateway TEST? / PROD?, som herefter kun understøtter:

TLS v1.2 (anbefalet)
TLS v1.1
TLS v1.0

Der er IKKE behov for at udskifte certifikater i forbindelse hermed.

NB: TLS v1.0 forventes også at blive klassificeret som usikker om kort tid, så den vil ikke være hensigtsmæssig at skifte til denne cipher.

Hvis klienten som virksomhederne kalder EMCS med f.eks. benytter en ældre version af Java eller .NET som ikke understøtter TLS, så kan de ikke bruge TLS før de har opdateret disse.

  
2018-03-14 13:59e-Export

Opdateret kl. 14.15: e-Export er blevet genstartet og hastigheden er igen normal.

e-Export kører meget langsomt. Der fejlsøges.

INC000000301757

Løst2018-03-14 14:15
2018-03-12 07:28Transit (NCTS)

Der vil være et servicevindue på NCTS (Transit) onsdag den 14. marts 2018 et sted imellem klokken 07.00-08.15.

Generelt giver det ingen nedetid, men det betyder, at NCTS samt tildeling af MRN i e-Export vil blive forsinket i op til 5 minutter i løbet af ovenstående servicevindue.

INC000000299888

Planlagt nedlukning2018-03-14 07:38
2018-03-08 12:33e-Export

Der kan desværre fortsat opleves efterfejl efter fejlen i e-Export i tirsdags, hvor udførsler strandede i status 20.

Hvis man har en udførsel i status 18 er det en god ide at tjekke i historikken, om udførslen er gået i status 18 imellem mandag 5/3 kl. 23 og tirsdag 6/3 kl. 11.45, Er dette tilfældet, bedes angivelsen gemt og indsendt påny, så overgangen til risikoanalyse ligger senere end dette. Derved undgås det, at angivelsen hænger i status 20.

INC000000297582

Løst2018-03-08 12:28
2018-03-07 13:37Information

Opdateret kl. 13.48: VITA er atter tilgængelig.

VITA er p.t. ikke tilgængelig - dette er fejlmeldt

Løst2018-03-07 13:48
2018-03-06 07:39Alle toldsystemer

Opdateret kl. 15.51 (07-03-2018): Angivelser der hænger i status 20 bedes indmeldt til servicedesk.

Opdateret kl. 18.53: Der er stadig nogle få angivelser der hænger i status 20. Disse vil blive skubbet. Det er tilladt at lave en ny angivelse som erstatning (husk at indgive sletningsanmodning på den oprindelige, når den når status 40).

Opdateret kl. 16.07: Afviklingen af status 20-køen i e-Export er i fuld gang og forventes afsluttet omkring kl. 16.30

Opdateret kl. 12.57: Vi er stadig igang med at skubbe angivelser, der sidder fast i status 20. Det er tilladt at lave en ny angivelse som erstatning (husk at indgive sletningsanmodning på den oprindelige, når den når status 40).

Opdateret kl. 11.35: Fejlen er rettet og nye angivelser går korrekt igennem statusskifte. Vi er ved at skubbe de angivelser, der hænger fast i status 20.

Opdateret kl. 10.23: Fejlen er identificeret og fejlrettelse pågår.

Opdateret kl. 9.25: Fejlen rammer sandsynligvis ICS, e-Export og ankomstdelen i Manifest. Der fejlsøges fortsat.

Det ser ud til at angivelser hænger i status 20 - der fejlsøges.

Opdateret kl. 08.57: Der fejlsøges fortsat - nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang.

Opdateret kl. 08.23: Der fejlsøges fortsat - tidshorisont ukendt.

INC000000297582

Løst2018-03-07 15:51
2018-03-05 13:28Servicedesk

Opdateret kl. 13:58 Netværksproblemerne har også ramt telefonerne, man derfor opleve problemer med at ringe til SKAT/Servicedesk.

Der opleves netværksproblemer i hele SKAT. Toldsystemerne ser ud til at køre, men det giver problemer ved henvendelser til SKAT.

Løst2018-03-05 14:38
2018-03-05 10:47Transit (NCTS)

Der vil være kortvarig nedetid på NCTS (Transit) onsdag den 7. marts 2018 klokken 07.30. (Formentlig under 5 minutter).

Det betyder, at NCTS-løsningen samt tildeling af MRN i e-Eksport ikke vil være tilgængelig under nedetiden.

INC000000297342

Planlagt nedlukning2018-03-07 07:35
2018-03-01 12:04EMCS

Adgang til EMCS er fortsat ustabil (siden 17-01-2018). Man må forsøge flere gange, før man logges på.

Ustabiliteten opstår ved B2B såvel som ved onlineadgang.

Der fejlsøges fortsat.

Løst2018-03-14 13:29
2018-02-28 16:12Import

Opdateret kl. 16.26: Der kan igen logges på toldsystemet og filsvarene er på vej.

Importsystemet er gået i stå kl. 15.52 - der fejlsøges.

INC000000296022

Løst2018-02-28 16:21
2018-02-27 08:47Servicedesk

Linkene i toppen af hjemmesiden skat.dk mangler på visse sider. Man kan komme direkte til toldsiderne ved at vælge http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2247443

Løst2018-02-27 09:35
2018-02-26 12:49Import

Standardfortoldninger er viderebehandlet 26-02-2018 omkring kl. 14.15.

Der er ikke sket frigivelse af standardfortoldninger i dag. Det er fejlmeldt.

INC000000294803

Løst2018-02-26 14:15
2018-02-25 12:08Alle toldsystemer

Servicevindue på EORI onsdag den 28. februar 2018 klokken 18.30-20.15.

Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden: 

Import, e-Export, NCTS, ICS og Manifest.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning

Service window on EORI Wednesday February 28th 2018  6.30 pm – 8.15 pm.

All  customs systems will be unavailable during the service window: Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest.
The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to these systems will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2018-02-28 20:36
2018-02-24 19:07Alle toldsystemer

Opdatering kl 19:00 Servicevindue er afsluttet.

Servicevindue på Toldsystemer lørdag den 24. februar 2018 klokken 16.00-19.45 (se opr. besked fra 2018-02-19 13:49).

Der er lukket for adgang til alle toldsystemer: import, e-Export, ICS, Manifest og Transit (NCTS) under servicevinduet. Indsendte filer behandles, når servicevinduet er overstået. Nødprocedure må anvendes i fornødent omfang.

Løst2018-02-24 19:00
2018-02-24 10:40Alle toldsystemer

Husk venligst:

Servicevindue på Toldsystemer lørdag den 24. februar 2018 klokken 16.00-19.45 (se opr. besked fra 2018-02-19 13:49).

Der er lukket for adgang til alle toldsystemer: import, e-Export, ICS, Manifest og Transit (NCTS) under servicevinduet. Indsendte filer behandles, når servicevinduet er overstået. Nødprocedure må anvendes i fornødent omfang.

Næste servicevindue bliver onsdag den 28. februar 2018 klokken 18.30-20.15. Nærmere besked følger.

Planlagt nedlukning2018-02-24 19:00
2018-02-23 20:02Information

Opdateret 25-02-2018 kl. 09.59: Telefonerne virker igen.

Opdateret 24-02-2018 kl. 10.49

Grundet arbejde med SKATs telefoner vil ekspeditionsstedernes telefonnumre i en periode fra kl. 22.00 og formentlig en time eller to frem være lukket.

Løst2018-02-23 20:00
2018-02-23 09:07Import

Filoverførsel til Importsystemet har været fejlbehæftet fra kl. 23.30 d. 22-02-2018. Filerne er modtaget, men er først blevet behandlet omkring kl. 6.45.

Tilføjelse kl. 10.45: På grund af fejlen i importsystemet kan der unødigt være dannet MIG i forbindelse med ankomstdeklarationer.

INC000000293935

Løst2018-02-23 09:05
2018-02-22 12:31Alle toldsystemer

Husk venligst:

Servicevindue på Toldsystemer lørdag den 24. februar 2018 klokken 16.00-19.45 (se opr. besked fra 2018-02-19 13:49).

Næste servicevindue bliver onsdag den 28. februar 2018 klokken 18.30-20.15. Nærmere besked følger.

Planlagt nedlukning2018-02-24 19:00
2018-02-21 15:55ICS og Manifest

I går d. 20-02-2018 i tidsrummet fra kl. 14.00 - 16.00 var der begrænset adgang til ICS og Manifest både online og ved filoverførsel.

ICS and Manifest was partly unavailable between 2 pm - 4 pm, February 20, 2018 (both online and FTP).

Løst2018-02-21 15:51
2018-02-21 13:46EMCS

Til udbydere og virksomheder som kalder services på B2B,

Per 21. februar 2018 fjernes cipher SSL v3 på B2B Web Service Gateway TEST? / PROD?

Se nærmere herom i beskeden fra d. 07-02-2018

  
2018-02-20 14:03e-Export

Opdateret kl. 16.00: e-Export er blevet genstartet kl. 14.45 og virker igen. Enkelte angivelser, der skulle behandles omkring genstartstidspunktet sidder fast i status 20 - dette er indmeldt til vor leverandør. Det er tilladt at lave en ny angivelse og senere indgive en sletningsanmodning på den originale udførselsangivelse (når den når status 40).

Der er p.t. lange svartider på filoverførsel til e-Export (omkring 20 minutters ventetid).

INC000000292453

Driftsproblem2018-02-20 14:50
2018-02-19 13:49Alle toldsystemer

Servicevindue på Toldsystemer lørdag den 24. februar 2018 klokken 16.00-19.45.
 
Alle systemer vil være utilgængelige under servicevinduet:
Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Saturday February 24th, 2018, 04.00 pm - 07.45 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-02-24 19:00
2018-02-19 09:59ICS

Det er igen muligt at benytte "Udskriv blanket" i ICS.

"Udskriv blanket" i ICS virker ikke. "Udskriv"-knappen virker.

Der fejlsøges.

INC000000291265

Løst2018-02-19 13:36
2018-02-14 14:20e-Export

Varekode 94041000 fejler i e-Export (fejlkode 7999) for angivelsesart EX og EU. Ved angivelsesart CO og landekode QQ fejler varekoden ligeledes (fejlkode 6425).

Indtil fejlen er rettet må varekode 94049090 anvendes i stedet. Korrekt varekode angives i bemærkningsfeltet 44.6 med bemærkningen "Varekode 94041000 - SKAT-4771"

INC000000287986

Driftsproblem 
2018-02-14 09:13Alle toldsystemer

Alle toldsystemer vil være utilgængelige lørdag den 24. februar 2018 klokken 16.00-19.45 på grund af et servicevindue. Nærmere besked følger.

Planlagt nedlukning2018-02-24 19:00
2018-02-14 09:04EMCS

Opdateret 11.32: Servicevinduet er afsluttet og nødprocedure er ikke længere tilladt. Vær venligst opmærksom på nedenfor nævnte rettelser mht. B2B-løsningen (filoverførsel).

Servicevinduet er forlænget til kl. 11.30 - Nødprocedure er fortsat gældende

Servicevinduet er forlænget til kl. 11.00 - Nødprocedure er fortsat gældende

På grund af udrulningen af EMCS Fase 3.3 vil der torsdag den 15. februar 2018 være servicevindue i tidsrummet 00:00 til 10:00.

Det betyder at EMCS ikke er tilgængelig i tidsrummet. Det er tilladt at anvende nødprocedure.

For udbydere og virksomheder som kalder EMCS services på B2B betyder det, at de nuværende skemaer (v1.76) skal udskiftes den 15.  februar 2018 til de nye skemaer (v1.92), således at der kan sendes og modtages beskeder i det nye format.

De nye skemaer (v1.92) kan hentes her.

Information in English,

Due to the roll-out of EMCS Phase 3.3, Thursday, 15 February 2018, there will be service window between 00:00 and 10:00. That means EMCS is not available in the period. It is permitted to use Fallback procedures for Accompanying documents. For providers and companies calling EMCS services on B2B, it means that the current schemas (v1.76) must be replaced on 15 February 2018 to the new schemas (v1.92), so that messages can be sent and received in the new format . The new schemas (v1.92) can be retrieved here.

Planlagt nedlukning2018-02-15 11:31
2018-02-13 10:49TFE

Opdateret 16.02.2018 - 12.27: Testmiljøerne er atter tilgængelige. 

Testmiljøerne for samtlige toldsystemer vil være utilgængelige fredag den 16. februar 2018 imellem kl. 10.00-12.45.

Planlagt nedlukning2018-02-16 12:25
2018-02-12 16:03e-Export

Svartiden er igen normal.

Der er længere svartider på filoverførsel til e-Export (omkring 10 minutters ventetid). e-Export online kører normalt.

Løst2018-02-12 16:50
2018-02-11 10:06Alle toldsystemer

Opdateret: Sericevinduet er udvidet  fra klokken 0630-0815.

Servicevindue på EORI tirsdag den 13. februar 2018 klokken 0700-0800.

Det bevirker at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:

  • Import, e-Export, NCTS, ICS og Manifest.

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning

Update: Duration of the service window has been extended: 6.30 am - 8.15 am. 

Service window on EORI Thursday February 13th 2018  7.00 am - 8.00 am.

The following customs systems will be unavailable during the service window: Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest.

The use of fallback procedure is allowed within the service window.

Files sent to these systems will be processed after the service window.

INC000000288372

Planlagt nedlukning2018-02-13 08:15
2018-02-09 15:53Alle toldsystemer

Reminder:

På grund af servicevindue vil der i perioden lørdag den 10. februar 2018 klokken 2100 - søndag den 11. februar 2018 klokken 0500 kunne opleves en kortvarig nedetid (få minutter).

INC000000285978

 

Planlagt nedlukning2018-02-11 05:00
2018-02-07 12:55e-Export

Opdatering 15:10 - Svartider er igen tilbage til normal.

Opdatering 13:30 - Svartid kan lige nu være oppe på 55 minutter.

Der er lange svartider på filoverførsel til e-Export (omkring 30 minutters ventetid). e-Export online kører normalt.

INC000000286956

Løst2018-02-07 15:10
2018-02-07 08:58EMCS

Til udbydere og virksomheder som kalder services på B2B,

Per 21. februar 2018 fjernes cipher SSL v3 på B2B Web Service Gateway TEST? / PROD?, som herefter kun understøtter:

TLS v1.2 (anbefalet)
TLS v1.1
TLS v1.0

Der er IKKE behov for at udskifte certifikater i forbindelse hermed.

NB: TLS v1.0 forventes også at blive klassificeret som usikker om kort tid, så den vil ikke være hensigtsmæssig at skifte til denne cipher.

Hvis klienten som virksomhederne kalder EMCS med f.eks. benytter en ældre version af Java eller .NET som ikke understøtter TLS, så kan de ikke bruge TLS før de har opdateret disse.

To Providers and companies that call services on B2B,

As of February 21, 2018, cipher SSL v3 will be removed from B2B Web Service Gateway TEST? / PROD?, which hereafter only supports:

TLS v1.2 (Recommended)
TLS v1.1
TLS v1.0

There is NO need to replace certificates in connection with this.

Note: TLS v1.0 is also expected to be classified as uncertain in a short period of time, so it will not be appropriate to switch to this cipher.

If the client that the companies calls EMCS with, for example uses an older version of Java or .NET that does not support TLS, they cannot use TLS before updating them.


INC000000273498

  
2018-02-05 16:48Alle toldsystemer

På grund af servicevindue vil der i perioden lørdag den 10. februar 2018 klokken 2100 - søndag den 11. februar 2018 klokken 0500 kunne opleves en kortvarig nedetid (få minutter).

INC000000285978

Planlagt nedlukning2018-02-11 05:00
2018-02-05 07:25Transit (NCTS)

Der vil være kortvarig nedetid på cirka 5 minutter på NCTS (Transit) onsdag den 7. februar 2018 mellem klokken 0730-0800.

Det betyder, at NCTS-løsningen samt tildeling af MRN i e-Eksport ikke vil være tilgængelig i de 5 min.

INC000000283662

Planlagt nedlukning2018-02-07 08:05
2018-01-31 15:48ICS og Manifest

Opdateret kl. 16.05: Vi har fået en klarmelding kl. 16.05, så det er igen muligt at tilgå ICS og Manifest

Vi har fået fejlmeldinger vedrørende login til ICS og Manifest. Der fejlsøges.

INC000000284129

Løst2018-01-31 16:05
2018-01-29 20:30Information

Løst kl. 2.15

På grund af interne it-problemer i Skat kan der på toldekspeditionsstederne være problemer med at tilgå programmer og printe.

Der fejlsøges naturligvis, men der kan i skrivende stund ikke gives nogen tidshorisont.

Løst2018-01-30 06:56
2018-01-29 12:53EMCS

Adgang til EMCS er fortsat ustabil (siden 17-01-2018). Man må forsøge flere gange, før man logges på.

Ustabiliteten opstår ved B2B såvel som ved onlineadgang.

Der fejlsøges fortsat.

Opdateret 01-03-2018: Adgangen til EMCS er deværre stadig ustabil. Vi har stadig ingen tidshorisont, men der arbejdes på at løse problemet.

Opdateret 06-02-2018: Adgangen til EMCS er desværre fortsat ustabil.  Der arbejdes på at løse problemet - tidshorisont er ukendt.

Opdateret 31-01-2018: Der fejlsøges stadig, tidshorisont er ukendt.

Løst2018-03-14 13:30
2018-01-29 08:47TFE

Servicevindue på TFE

Testmiljøet for alle toldsystemer vil være utilgængelig tirsdag den 30. januar 2018 klokken 1000-1200 på grund af opdateringer.

Planlagt nedlukning2018-01-30 11:50
2018-01-26 15:27Alle toldsystemer

Reminder

Servicevindue på Toldsystemerne lørdag den 27. januar 2018 klokken 15.30-20.30.

Servicevindue på SKATS IT-systemer søndag den 28. januar 2018 klokken 06.00-11.30

Det bevirker, at alle systemer vil være utilgængelige i perioden:
Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Planlagt nedlukning2018-01-11 11:30
2018-01-24 15:19Import

Links virker igen.

Links til de forskellige artikler på siden om toldgodtgørelse giver "siden kan ikke vises". Dette er fejlmeldt.

Løst2018-01-26 08:43
2018-01-24 13:35Taric

Toldkurserne for februar 2018 kan ses i taric i løbet af torsdag formiddag

  
2018-01-24 08:59Alle toldsystemer

Kortvarig nedetid

På grund af servicevindue på SKATs IT-systemer kunne der natten til onsdag den 24. januar 2018 et sted imellem klokken 03.00-06.00 opleves en kortvarig nedetid.

 Det samme kan gøre sig gældende torsdag den 25. januar 2018 mellem klokken 03.00-06.00 (få minutter).

Planlagt nedlukning2018-01-25 06:00
2018-01-23 12:54EMCS

Adgang til EMCS er fortsat ustabil (siden 17-01-2018). Der fejlsøges fortsat. Ustabiliteten opstår ved B2B såvel som ved onlineadgang.

Opdateret 01-03-2018: Adgangen til EMCS er deværre stadig ustabil. Vi har stadig ingen tidshorisont, men der arbejdes på at løse problemet.

Opdateret 06-02-2018: Adgangen til EMCS er desværre fortsat ustabil.  Der arbejdes på at løse problemet - tidshorisont er ukendt.

Opdateret 31-01-2018: Der fejlsøges stadig, tidshorisont er ukendt.

Opdatering 26-01-2018: Der fejlsøges fortsat. Vi har stadig ingen tidsporisont.

Opdatering 24-01-2018: Vi har desværre stadig ingen tidshorisont.

Løst2018-03-14 13:31
2018-01-17 14:23Alle toldsystemer

Opdatering: Servicevinduet er udvidet med 1 time til kl. 11.30

Servicevindue på SKATS IT-systemer søndag den 28. januar 2018 klokken 06.00-11.30
 
Det bevirker, at alle systemer vil være utilgængelige i perioden:

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Saturday January 28th, 2018, 06.00 am - 10.30 am.
The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-01-28 11:30
2018-01-17 14:05Alle toldsystemer

Servicevindue på Toldsystemerne lørdag den 27. januar 2018 klokken 15.30-20.30.
 
Det bevirker, at alle systemer vil være utilgængelige i perioden:

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Saturday January 27th, 2018, 03.30 pm - 08.30 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-01-27 19:51
2018-01-17 13:32EMCS

Der er begrænset adgang til EMCS i øjeblikket. Man må forsøge flere gange, før man logges på. Der forsøges.

Opdateret 06-02-2018: Adgangen til EMCS er desværre fortsat ustabil.  Der arbejdes på at løse problemet - tidshorisont er ukendt.

Opdateret 31-01-2018: Der fejlsøges stadig, tidshorisont er ukendt.

Opdatering 24-01-2018: Vi har desværre stadig ingen tidshorisont.

Opdateret 23-01-2018 kl. 12.47: Desværre er EMCS stadig ramt af sporadisk utilgængelighed. Der fejlsøges naturligvis fortsat.

Opdateret 22-01-2018 kl. 11:51: Status er desværre uændret.

Opdateret 19-01-2018 kl. 11:24: Status uændret.

Opdateret 18-01-2018 kl. 15.57: Adgangen til EMCS er desværre fortsat ustabil.

Løst2018-03-14 13:32
2018-01-17 13:26TFE

Testmiljøet for alle toldsystemer vil være utilgængelig fredag den 19. januar 2018 klokken 10.00-11.00 på grund af opdateringer.

Opdateret 19-01-2018: Servicevinduet er blevet forlænget og forventes at vare fra kl. 10 til kl. 12.35.

Opdateret 19-01-2018 kl. 10.45: Servicevinduet er afsluttet.

Planlagt nedlukning2018-01-19 10:45
2018-01-17 12:30ICS og Manifest

Der var været problemer med filoverførsel (FTP GW) søndag 14-01-2018 mellem kl. 01.03-11.21.

The FTP GW for ICS and Manifest seems to have been unavailable on Sunday, January 14, 2018 between 01.03-11.21.

Løst2018-01-17 12:27
2018-01-16 16:12e-Export

Opdateret 07.05 - Svartiderne var normale igen omkring kl. 05.50. Nødprocedure er ikke længere tilladt.

Opdateret 23.00 - svartiderne er stadig meget lange og nødprocedure kan stadig anvendes.

Opdateret kl. 19.45 - Det er tilladt at anvende nødprocedure, da svartiderne stadig er meget lange.

Der er lange svartider på filoverførsel til e-Export. e-Export online kører normalt.

Svartiderne skyldes et meget stort antal indsendte filer.

INC000000276476

Løst2018-01-17 07:05
2018-01-16 08:54Alle toldsystemer

Løst omkring kl. 14.45

Opdatering 09:05 : Vores systemleverandør er lige nu i gang med at skubbe angivelser strandet i risikoanalyse.

Der er stadig nogen angivelser der mangler at blive skubbet fra i går, der arbejdes fortsat på at løse problemet.
Angivelser der fortsat er strandet i status 20/21 må fortsat køres under nødprocedure. 

Løst2018-01-16 17:34
2018-01-15 14:03Alle toldsystemer

Ekstraordinært servicevindue på alle toldsystemer i aften mandag 15-01-2018 kl. 18-21

For at rette problemerne med angivelser der sidder fast i systemet, er vi tvunget til at afholde et ekstraordinært servicevindue i aften.

Nødprocedure er tilladt frem til servicevinduets afslutning.

UNSCHEDULED: Service window for all customs systems tonight at 6-9 pm (Monday, January 15th, 2018). All systems will be unavailable. Fallback procedure is allowed.

INC000000275358

Løst2018-01-15 21:00
2018-01-15 08:35Alle toldsystemer

Opdateret kl. 14.43 (16-01-2018): Der foregår stadig oprydning i angivelserne fra i går, men aftenens servicevindue har afhjulpet problemet fremadrettet. Angivelser der går i stå i statusskifte, bedes indmeldt til servicedesk.

Opdateret kl. 8.20 (16-01-2018): Der er stadig nogen angivelser der mangler at blive skubbet fra i går, der arbejdes fortsat på at løse problemet.

INC000000276115

Opdateret kl.  21.45: De fleste fejl angivelser i statusskift er nu fundet og rettet. Angivelser modtaget efter servicevinduet ovenfor bliver korrekt behandlet

OPDATERET kl. 14.04: Statusskifte-problemer rammer alle toldsystemer. Der vil være et ekstraordinært servicevindue i aften mellem kl. 18-21. Nødprocedure er tilladt indtil vi kan klarmelde.

Opdateret kl. 13.43: Der er fortsat problemer med risikovurdering i systemerne. Nødprocedure må anvendes.

Opdateret kl. 12.05: Vi har stadig ingen tidshorisont for, hvornår angivelser i status 20 går videre i systemet. For e-Exports vedkommende må der gerne laves nye angivelser. (Husk at indgive sletningsanmodning på den oprindelige udførsel, når den på et tidspunkt er kommet videre til status 40).

Opdateret kl. 11.44: Vi venter stadig på, at vor leverandør får skubbet de angivelser, der hænger fast i status 20 fra kl. 7-9 i morges videre.

Opdateret kl. 10.00: Problemet menes at være løst, men der vil være lang kø til afvikling.

I både online og filoverførsel er der problemer med frigivelse. De strander i status 20 og 21. Dette er fejlmeldt.

INC000000275358

Løst 
2018-01-11 11:42Alle toldsystemer

Vi minder om, at der er servicevindue på Toldsystemerne lørdag den 13. januar 2018 klokken 15.30-19.15.

Der vil ikke ske funktionelle ændringer i toldsystemerne, opdateringerne er udelukkende af teknisk art.

Se oprindelig besked fra 2018-01-03 kl. 15.00:

Servicevindue på Toldsystemerne lørdag den 13. januar 2018 klokken 15.30-19.15.
 
Det bevirker, at alle systemer vil være utilgængelige i perioden:
- Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Saturday January 13th, 2018, 03.30 pm – 07.15 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window.
Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-01-13 19:35
2018-01-11 09:47EMCS

Opdateret 10.31: Det er igen muligt at logge på via NemLog-in.

Driftsproblemer på NemLog-in PRODUKTION.

Der opleves loginproblemer på NemLog-in.

Der arbejdes på at løse problemet.

Løst2018-01-11 10:31
2018-01-10 14:17e-Export

Opdateret kl. 14.20: e-Export kører igen. Der har været en nedetid på ca. 10 min. (kl. 14.09-14.19).

e-Export svarer ikke, det gælder både online og filoverførsel. Det er fejlmeldt.

INC000000273488

Løst2018-01-10 14:19
2018-01-10 08:46Import

Importsystemet har kørt meget langsomt i nat (10-01-2018) mellem kl. 1 og 2.45. Løst ved genstart af server.

INC000000273411

Løst2018-01-10 08:46
2018-01-08 14:50EMCS

På grund af servicevindue på Nemlogin vil adgangen til Tastselv/EMCS være utilgængelig torsdag den 11. januar 2018 klokken 00.00-04.00. Det forventes at påvirke onlineadgangen, ikke B2B-løsningen. Nødprocedure må benyttes i tidsrummet.

Opdateret 09-01-2018: B2B-løsningen påvirkes ikke.

Planlagt nedlukning2018-01-11 04:00
2018-01-08 13:41ICS og Manifest

På grund af servicevindue på Nemlogin vil adgangen til ICS og Manifest være utilgængelig torsdag den 11. januar 2018 klokken 00.00-04.00. Det forventes at påvirke såvel filoverførsel som onlineadgang. Nødprocedure må benyttes i tidsrummet.

NemLogin (digital signature) will be unavailable Thursday night, January 11, 2018 between 0000 - 0400 am. This will probably mean that access to ICS and Manifest will be unavailable during the service window. The use of fallback procedure is allowed during the service window.

Planlagt nedlukning2018-01-11 04:00
2018-01-05 14:32e-Export

16.17 - svartiderne er normaliseret igen

Der er lange svartider på filoverførsel til e-Export (omkring 20 minutters ventetid). e-Export online kører normalt.

Opdateret kl. 15.30: Ventetiden ved filoverførsel er omkring 15 minutter.

Svartiderne skyldes et meget stort antal indsendte filer.

Løst2018-01-05 16:17
2018-01-05 10:05TFE

Servicevindue på TFE (Test for Erhvervslivet)

Testmiljøet vil være utilgængelig mandag den 8. januar 2018 klokken 10:00-12:45 på grund af opdateringer.

Planlagt nedlukning2018-01-08 12:28
2018-01-04 12:04EMCS

Opdateret kl. 12.24: Det er igen muligt at tilgå EMCS online.

Det er ikke muligt at tilgå EMCS online. Der fejlsøges.

INC000000270132

Løst2018-01-04 12:24
2018-01-04 10:35e-Export

Kl. 11.15: Svartiderne er normaliserede.

Der er lange svartider på filoverførsel til e-Export (omkring 20 minutters ventetid). e-Export online kører normalt.

Svartiderne skyldes et meget stort antal indsendte filer.

Løst2018-01-04 11:15
2018-01-03 15:00Alle toldsystemer

Servicevindue på Toldsystemerne lørdag den 13. januar 2018 klokken 15.30-19.15.
 
Det bevirker, at alle systemer vil være utilgængelige i perioden:
- Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Saturday January 13th, 2018, 03.30 pm – 07.15 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window.
Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed when the service window has passed.

Planlagt nedlukning2018-01-13 19:35
2018-01-02 09:31Taric

Kommissionen har lørdag d. 30.12.2017 offentliggjort 2 forordninger (suspensioner og autonome toldkontingenter) i EU Tidende:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R2467&from=DA

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R2466&from=DA

Det har medført en del nye varekoder, som ikke er med i 2018-udgaven af den trykte tarif. De nye varekoder fremgår af taric. Varekoderne vil blive medtaget i februar rettelsen.

Der er pt. nogle enkelte varekodetekster på engelsk i taric - de vil  blive rettet hurtigst muligt.

  
2017-12-20 13:19e-Export

Stamdatatabellen "Fælles stamdataliste" er opdateret med nedennævnte: 

Y039 

Varer fritaget for forbud i henhold til artikel 11, litra a) eller b), RFO 2017/1509 01-09-2017

Y948 Andre varer end dem, beskrevet i bilag VIII (Luksusvarer) i RFO 2017/1509 01-09-2017
Y952 Varer undtaget for artikel 2a, stk. 1, i RFO 2016/44 19-07-2017
Y953 Varer, der ikke er berørt af RFO 2016/44 om restriktive foranstaltninger Libyen 19-07-2017
Y957 Andre varer end dem, beskrevet i fodnoterne "MG" (del V i bilag II RFO 2017/1509 01-09-2017
Y961 Andre varer end dem, der er beskrevet i bilag IX RFO 2017/1509 01-09-2017
  
2017-12-19 17:13e-Export

Opdateret kl. 17.46: Ventetiden ved filoverførsel ser nu ud til at være tilbage til normal

Der er lange svartider ved filoverførsel til e-Export.

Løst2017-12-19 17:46
2017-12-18 15:27Information

Åbningstiden for Toldekspeditionsstederne og Told ServiceDesk julen 2017

  
2017-12-14 14:37Alle toldsystemer

Bemærk venligst, at det planlagte servicevindue på SKATs IT-systemer lørdag den 16. december 2017 klokken 15.15 - 00.15 er blevet aflyst.

The Service window for customs systems planned for Saturday December 16th, 2017, 03.15 pm - 00.15 am has been cancelled.

Planlagt nedlukning2017-12-14 14:35
2017-12-13 11:35e-Export

Opdateret kl. 12:19 Det ser ud til at udførslerne nu igen får tildel MRN. Nødprocedure må ikke længere anvendes. 

Opdateret kl. 11:48 Det er tilladt at benytte nødprocedure på udførselsangivelser der ikke får tildelt MRN.

I øjeblikket dannes der ikke MRN på udførselsangivelser. Det er fejlmeldt.

INC000000263175

Løst2017-12-13 12:48
2017-12-13 11:03Information

På grund af personalemøder i SKAT er alle telefoner lukket torsdag 14/12-17 fra kl. 9:45 til 11:45. Mails til Servicedesk bliver først besvaret efter personalemødet.

Ved driftsfejl på toldsystemerne kan CGIs helpdesk kontaktes på tlf. 44727958. CGIs helpdesk yder udelukkende teknisk support.

 2017-12-14 11:45
2017-12-12 13:16e-Export

Svartiderne var normale igen omkring kl. 14.00.

Svar på indsendte filer til e-Export er pt. ca. 20 min. forsinket. Det er fejlmeldt.

Løst2017-12-12 15:25
2017-12-08 15:38e-Export

Opdateret kl. 16.22: Ventetiden ved filoverførsel ser nu ud til at være tilbage til normal.

Filoverførsel til e-Export har lige nu en behandlingstid på ca. 15 minutter på grund af et meget stort antal indsendte filer.
Vi holder øje med situationen.

Løst2017-12-08 16:19
2017-12-07 14:05Import

Der vil være en kortvarig nedetid på Toldsystemets importdel den 8. december 2017 kl. 14 på cirka 5 minutter for at genaktivere mailordningen for MIG og MIO. Se nyhedsbrev.

INC000000261055

Planlagt nedlukning2017-12-08 14:06
2017-12-07 10:34e-Export

Filoverførsel til e-Export har nu en behandlingstid på ca. 18 minutter på grund af et meget stort antal indsendte filer. Vi holder øje med situationen.

Opdatere kl. 14.40: Ventetiden ved filoverførsel ser nu ud til at være tilbage til normal.

Opdateret kl. 13.25: Ventetiden ved filoverførsel er nu nede omkring 3 minutter.

Løst2017-12-07 14:40
2017-12-05 11:20Alle toldsystemer

Servicevinduet er aflyst

Servicevindue på SKATs IT-systemer lørdag den 16. december 2017 klokken 15.15 - 00.15.

Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:

  • Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

This service window has been cancelled:

Service window for customs systems Saturday December 16th, 2017, 03.15 pm - 00.15 am. The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2017-12-13 11:14
2017-12-04 16:03Import

Det har vist sig, at mailen vedrørende erindring om udløb af MIG eller MIO ved hhv. 60, 30 og 3 dages frist ikke er blevet udsendt siden 27. november 2017. Fejlen vil blive rettet hurtigst muligt.

Driftsproblem 
2017-12-01 10:39EMCS

EMCS er blevet tilgængeligt igen kl. 11.30. Nødprocedure må ikke længere anvendes.

På grund af utilgængelighed på den centrale sikkerhedsløsning er der ikke adgang til EMCS via onlinedelen og B2B. Der fejlsøges. Nødprocedure er tilladt.

INC000000258053

Løst2017-12-01 11:43
2017-12-01 10:13ICS og Manifest

Opdatering kl. 11.44: Systemerne er tilgængelige igen. Nødprocedure må ikke længere anvendes.

Opdatering kl. 10.54: Problemet ligger i den centrale sikkerhedsløsning (digital signatur). Der fejlsøges fortsat.

Opdateret kl. 10.39: Der gives hermed tilladelse til nødprocedure.

Der er i øjeblikket problemer med at logge på ICS og manifest. Der er fejlmeldt.

Access to ICS and Manifest has been unavailable since 9 am (approx.). The use of fallback procedure is allowed.

INC000000258044

Løst2017-12-01 11:44
2017-11-30 11:00EMCS

Vi minder om besked til EMCS' B2B-brugere fra 2017-11-27 kl. 15.22:

SKATs SSL certifikat til EMCS B2B Web Services udløber snart og skal derfor udskiftes. (Se mere info i den originale besked nævnt herover).

  
2017-11-30 10:02e-Export

Filoverførsel til e-Export: Der er igen lange svartider, p.t. omkring 20 minutter. Det skyldes en meget stor mængde filer. Onlinedelen kører normalt.

Opdateret kl. 10.49: Svartiden er normaliseret.

Opdateret kl. 10.32: Svartiden er nu omkring 5 minutter.

Løst2017-11-30 10:49
2017-11-29 07:04ICS og Manifest

Opdateret kl. 08.45 Problemet med FTP GW (filoverførsel til ICS og Manifest) og on-line er nu løst. Det er ikke længere tilladt at anvende nødprocedure.

(Problemet startede ca. kl. 3.15)

Problem med FTP GW (filoverførsel til ICS og Manifest). Der fejlsøges.

Der er problemer med at logge på online på ICS og Manifest.

Der må i fornødent omfang anvendes nødprocedure

INC000000256589

Løst2017-11-29 08:45
2017-11-28 14:31Alle toldsystemer

Servicevindue er afsluttet.

Reminder: På grund af et servicevindue vil al filoverførsel være lukket tirsdag den 28. november 2017 klokken 18.30-19.30 for alle systemer: import, e-Export, NCTS (transit), ICS og Manifest. Onlineadgang til systemerne vil ikke være berørt. Indsendte filer vil fejle. Nødprocedure må anvendes.

Due to a service window all FTP access will be unavailable on Tuesday, November 28, 2017 between 6.30-7.30 pm. File transfer for all customs systems (import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest) will fail during the service window. Online access will be available. Fallback procedure will be allowed.

Løst2017-11-28 19:30
2017-11-27 15:22EMCS

Til Udbydere og virksomheder som kalder services på B2B,

Opdatering 28/11-2017: Certifikaterne kan nu rekvireres hos servicedesk@skat.dk.  Blot må det sikres, at det nuværende certifikat "COMODO RSA Domain Validation Secure Server CA" som root, ikke fjernes før efter den 6/12-2017.

SKATs SSL certifikat til EMCS B2B Web Services udløber snart og skal derfor udskiftes.

Det nye certifikat har "GlobalSign Extended Validation CA - SHA256 - G3" som root.
Det nuværende har "COMODO RSA Domain Validation Secure Server CA" som root.

Det betyder at de klienter som kalder services på B2B, skal truste GlobalSign for at kunne kalde uden fejl.

SKAT udskifter certifikat i produktion den 6/12-2017 kl. 9:00.

Endepunkter til EMCS B2B services forbliver uændret. Bemærk: der er alene tale om det SSL-certifikat til kryptering af forbindelsen ind til SKAT. Det VOCESII-certifikat, der anvendes til at kryptere beskeden, der sendes, ændres ikke.

To Providers and companies that call services on B2B,

SKATs SSL certificate for EMCS B2B Web Services expires in a short period of time and must therefore be replaced. The new certificate has "GlobalSign Extended Validation CA - SHA256 - G3" as root. The current has "COMODO RSA Domain Validation Secure Server CA" as root.

This means that clients calling B2B services must trust GlobalSign to be able to call without errors.

SKAT replaces certificate in Production on 6/12-2017 at 9:00 AM.

Endpoints to EMCS B2B services remain unchanged. Note: This is the SSL certificate for encrypting the connection to SKAT. The VOCESII certificate used to encrypt the message sent does not change.

INC000000256141

  
2017-11-27 09:17Import

Der vil være en kortvarig nedetid på Toldsystemets importdel kl. 13 i dag den 27. november 2017 på nogle få minutter, da teksten til mailordningen for MIG og MIO skal ændres. Se nyhedsbrev.

Planlagt nedlukning2017-11-27 13:05
2017-11-24 13:51Eksport

Der er lidt længere svartider på e-Eksport i øjeblikket. Man skal regne med ca. 10 -15 minutter

Løst2017-11-24 15:56
2017-11-24 08:55Alle toldsystemer

På grund af et servicevindue vil al filoverførsel være lukket tirsdag den 28. november 2017 klokken 18.30-19.30 for alle systemer: import, e-Export, NCTS (transit), ICS og Manifest. Onlineadgang til systemerne vil ikke være berørt. Nødprocedure må anvendes.

Due to a service window all FTP access will be unavailable on Tuesday, November 28, 2017 between 6.30-7.30 pm. File transfer for all customs systems (import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest) will fail during the service window. Online access will be available. Fallback procedure will be allowed.

Planlagt nedlukning2017-11-28 19:30
2017-11-23 09:55Import

Mailservicen vedrørende varsling om udløb af MIG/MIO blev opdateret i går, så der bliver udsendt remindere 60, 30 og 3 dage før udløb. Det ser desværre ud til at der er fejl i teksten, så der står "3 dage" uanset hvad.

Opdatering kl. 19.30: Nyhedsbrev udsendt.

Opdatering kl. 15.00: Leverandøren kan desværre ikke nå at rette mailteksten i dag. Remindermails vil derfor stadig indeholde 3 dages varsel, uanset om der er 60, 30 eller 3 dage til udløb. Nyhedsbrev følger.

Opdatering kl. 11.06: Remindermails der udsendes i aften den 23/11 og fremover bør indeholde en tekst der fortæller, at der enten er 60, 30 eller 3 dage til udløb. (Der er kun mulighed for 1 mailtekst i systemet, så det er den samme mail der udsendes alle tre gange).

Løst2017-11-27 13:05
2017-11-23 07:14Alle toldsystemer

Servicevindue på Toldsystemerne

Som varslet er der Servicevindue på Toldsystemer lørdag 25. november 2017 klokken 15.15-20.00 (se eventuelt varsel fra 2017-11-09 15:42).

 Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:

  • Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum. Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for customs systems – Saturday November 25th, 2017, 03.15 pm - 08.00 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2017-11-25 20:03
2017-11-23 07:12Import

Fra og med 23/11-2017 vil Speditøroplysninger i Toldsystemet blive vist korrekt for så vidt angår bevillingstype 176 (godkendt modtager), 292 (MIO) og 293 (Forenklet ekspresangivelse). 

Desværre kan de nye bevillingstyper 406 (MIO) og 416 (godkendt modtager) endnu ikke ses i Speditøroplysninger. Det forventes, at type 406 og 416 vil blive gjort tilgængelige primo 2018.

Løst2018-04-05 09:06
2017-11-20 13:46e-Export

Der er lange svartider på e-Export (filoverførsel) på grund af kraftig belastning.

Opdateret kl. 14.26: Ventetiden er nu under 2 minutter.

Løst2017-11-20 14:25
2017-11-20 09:42Alle toldsystemer

Servicevindue på Toldsystemerne

Som varslet er der Servicevindue på Toldsystemer onsdag den 22. november 2017 klokken 18.00-21.00 (se eventuelt varsel fra 2017-11-09 15:42).

Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:

Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for all customs systems - Wednesday November 22nd, 2017, 06.00 pm - 09.00 pm.

The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2017-11-22 21:41
2017-11-17 14:13Alle toldsystemer

Reminder

Servicevindue på SKATs IT-systemer fra lørdag den 18. november 2017 klokken 15.15 til søndag den 19. november 2017 klokken 01.00. (Se oprindelig besked fra 2017-11-13 kl. 13.16)

Husk også servicevindue onsdag den 22. november 2017 kl. 18-21.30 (nærmere besked følger mandag).

Planlagt nedlukning2017-11-19 00:49
2017-11-16 10:58e-Export

Der er lange svartider ved filoverførsel til e-Export. Systemet er ikke gået ned, men presset på systemet er meget stort. Vi holder øje.

Opdateret 11.29: Fejlsøgning pågår.

INC000000250109

Løst2017-11-16 13:04
2017-11-14 19:01TFE

Test for Erhvervslivet 

Testmiljøet vil være utilgængelig torsdag den 16. november 2017 klokken 1000-1245 på grund af opdateringer.

Planlagt nedlukning2017-11-16 12:39
2017-11-13 13:16Alle toldsystemer

Servicevindue på SKATs IT-systemer fra lørdag den 18. november 2017 klokken 15.15 til søndag den 19. november 2017 klokken 01.00.

Det bevirker, at følgende systemer vil være utilgængelige i perioden:
- Import, e-Export, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest

Nødprocedure kan anvendes i fornødent omfang i dette tidsrum.

Filer til Import, e-Eksport, NCTS (Transit), Import Control System (ICS) og Manifest indsendt under servicevinduet kan stadig modtages, men behandles først efter servicevinduets afslutning.

Service window for customs systems - Saturday November 18th, 2017, 15.15 pm - Sunday November 19th, 2017 01.00 am.

The use of fallback procedure is allowed within the service window. Files sent to Import, e-Export, NCTS, ICS and Manifest will be processed after the service window.

Planlagt nedlukning2017-11-19 00:49
2017-11-10 13:31Import

Flere og flere eksportører i GSP-landene bliver REX-registreret og følgende problem vokser derfor i import:

Felt 44.2 åbner sig ikke ved korrektion efter depositum for præference. Og i felt 44.2 skal man angive certifikatkode C100 + REX nummeret. 

Indtil fejlen rettes anbefales det, at C100 sættes ind allerede på deponeringstidspunktet (hvis altså man kender  REX nummeret allerede da). Kendes det ikke på det tidspunkt, må der indsendes rettelsesangivelse, hvor SKAT så indsætter det ved regulering til præference.

Driftsproblem 
2017-11-09 15:42Alle toldsystemer

 

 Kommende servicevinduer i november Planned service windows in November 
18. november kl. 15.15-01.00
22. november kl. 18-21.30
25. november kl. 15.15-20
November 18: 6:15 pm -01.00 am
November 22: 6-9.30 pm
November 25: 3.15-8 pm

 

Planlagt nedlukning 
2017-11-09 14:05Eksport

Der er i øjeblikket problemer med lange svartider på filoverførsel e-Eksport. Der fejlsøges.

Hastigheden er nogenlunde normaliseret. Der er ikke tale om en fejl, men høj belastning.

Løst2017-11-09 15:16
2017-11-07 10:31Alle toldsystemer

Der vil lørdag den 11. november 2017 klokken 15:30-21:00 periodevis kunne opleves længere svartider.

Planlagt nedlukning2017-11-11 17:17
2017-11-02 13:56Servicedesk

Mails til SKAT og dermed servicedesk er i nogle tilfælde meget forsinket. Ved hastende henvendelser bedes man derfor følge op med en telefonisk henvendelse.

Løst2017-11-02 20:33
2017-11-01 23:24Alle toldsystemer

Problemet er nu løst og der kan ikke længere anvendes nødprocedure.

Der kan i øjeblikket opleves problemer med FTP GW (filoverførsel) . Der fejlsøges.

Onlinedelen virker. Nødprocedure må benyttes i fornødent omfang.

The FTP GW is currently unavailable. The use of fallback procedure is allowed.

INC000000243346

Løst2017-11-02 02:37
2017-11-01 17:26TFE

Test for Erhvervslivet 

Testmiljøet vil være utilgængelig torsdag den 9. november 2017 klokken 1400-1600 på grund af opdateringer.

Planlagt nedlukning2017-11-09 14:51
2017-11-01 08:39Information

Opdateret kl 10.12: eVita virker igen

eVita melder denne fejl på siden:

Ingen tilgang til Produkt/Dokumentet

Løst2017-11-01 10:12
2017-10-30 17:07ICS og Manifest

Servicevindue ICS og Manifest

Aflyst indtil videre.

På grund af servicevindue vil adgangen til ICS/Manifest være utilgængelig onsdag den 15. november 2017 klokken 07:00-07:30.

Det forventes at påvirke såvel filoverførsel som onlineadgang. 

Nødprocedure må benyttes i tidsrummet. 

Planlagt nedlukning2017-10-31 10:33
2017-10-25 10:18Import- og Eksportsystemerne

Der opleves lange svartider på import og e-Export systemerne. Der fejlsøges.

Løst2017-10-25 10:38